Zapewnienie należytego poziomu ochrony w lotnictwie wymaga nie tylko przestrzegania procedur, ale także systematycznego monitorowania ich skuteczności. Dlatego każdy podmiot prowadzący działalność lotniczą jest zobowiązany do wdrożenia i realizacji wewnętrznej kontroli jakości – zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2020 r. w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.

Roczny harmonogram 

Zgodnie z §36 Rozporządzenia, każdy podmiot prowadzący działalność lotniczą ma obowiązek sporządzenia rocznego harmonogramu wewnętrznej kontroli jakości – najpóźniej do 31 grudnia każdego roku na rok następny.
Harmonogram ten tworzony jest na podstawie oceny ryzyka, z uwzględnieniem rodzaju i skali działalności, liczby lokalizacji oraz innych czynników wpływających na poziom ochrony

Zakres i częstotliwość kontroli

W ramach każdego roku kalendarzowego wewnętrzna kontrola jakości obejmuje weryfikację przez inspekcje lub audyty wszystkich elementów, określonych w dodatku I do załącznika II rozporządzenia (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego.
Pnadto, każdy ze środków ochrony – w zależności od rodzaju działalności – musi być regularnie testowany, między innymi:

  • zarządzający portem lotniczym – nie rzadziej niż raz na kwartał,
  • zarządzający lotniskiem niebędącym portem lotniczym – nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy,
  • przewoźnik lotniczy – nie rzadziej niż raz na kwartał,
  • zarejestrowany agent – nie rzadziej niż raz na kwartał,
  • znany nadawca – nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy.

Takie podejście pozwala zachować ciągłość nadzoru nad wszystkimi elementami oraz zapewnić pełną zgodność z krajowymi i unijnymi wymogami.

Dokumentacja i raportowanie do Prezesa ULC

Każda przeprowadzona kontrola musi być udokumentowana. Podmiot prowadzący działalność lotniczą ma obowiązek:

  • prowadzić wewnętrzną kontrolę jakości w sposób ciągły i udokumentowany,
  • niezwłocznie informować Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o stwierdzonych nieprawidłowościach wraz z planem działań naprawczych,
  • przechowywać dokumentację kontroli przez co najmniej trzy lata od dnia jej zakończenia,
  • do 31 stycznia każdego roku przesłać do Prezesa ULC roczne sprawozdanie z realizacji wewnętrznej kontroli jakości za rok poprzedni.

Takie procedury zapewniają pełną transparentność i nadzór nad jakością stosowanych środków ochrony.

Wiedza, doświadczenie i partnerskie podejście – siła Avsec.pl w zapewnianiu zgodności w zakresie wewnętrznej kontroli jakości

W Avsec.pl łączymy wiedzę i doświadczenie naszych certyfikowanych instruktorów AVSEC oraz audytorów wewnętrznych kontroli jakości, wspierając Twój rozwój i pomagając zostać — oraz pozostać — zaufanym uczestnikiem bezpiecznego łańcucha dostaw.

Stawiamy na partnerskie relacje i sprawdzone rozwiązania, które elastycznie odpowiadają na wyzwania dynamicznej branży lotniczej.
Nasza platforma Avsec Connect upraszcza przechowywanie i porządkowanie dokumentacji z zakresu wewnętrznej kontroli jakości, zapewnia szybki dostęp w razie audytu lub inspekcji i ułatwia utrzymanie pełnej zgodności z przepisami.

Pozwól, aby nasze doświadczenie i nowoczesne narzędzia wyniosły ochronę lotnictwa cywilnego w Twojej organizacji na wyższy poziom.